Jambatan Øresund Yang Unik

Jambatan Øresund yG menghubungkan negara Sweden dan Denmark merupakan jambatan terpanjang bagi jalan raya dan kereta api di Eropah. Ianya menghubungkan ibu kota Denmark iaitu Copanhagen dan bandar utama Sweden iaitu Malmö. Mereka yG merentasi jambatan ini biasanya tidak di kena kan pemeriksaan pasport tetapi pihak kastam akan memeriksa secara rawak di pintu masuk gerbang tol untuk ke Sweden tetapi tidak untuk Denmark.

Jambatan Øresund

Jum layan info unik jambatan Øresund ini.

-->
Mula di bina pada tahun 1995.

-->
Siap sepenuh nya pada 1 Julai 2000.

-->
Putera Mahkota Denmark, Frederik dan Puteri Mahkota Sweden, Victoria bertemu di tengah-tengah terowong jambatan untuk meraikan sempena siap nya jambatan ini.

-->
Sebanyak 16 penemuan bom dari Perang Dunia ke-II di temui ketika proses pembinaan di lakukan.

-->
Merangkumi 2 laluan kereta api yG beroperasi setiap 20 minit di setiap persimpangan dan 1 jam sekali pada malam hari di kedua-dua arah.

-->
Kos keseluruhan pembinaan menelan belanja DKK 30.1 bilion.

-->
Pada tahun 2006, Sweden membelanjakan sebanyak SEK 9.45 bilion untuk menghubungkan terowong bandar  Malmö sebagai sambungan baru rel kereta api dan ianya siap pada Disember 2010.

Jum layan gambar-gambar terbaek pulak.


Pemandangan dari Malmö





pemandangan terowong
Kalau korang di beri peluang untuk lalu jambatan ni korang berani ke..?? hehe.

Jum Kasi Kilat Kuku

Kawan-kawan semua yG berada di Bangsar dan kawasan berhampiran. Gengkey nak ajak korang semua untuk mengilatkan kuku. Kerna ada promosi bagi mereka yG suka kepada kilat-mengilat kuku kaki ke tangan ke. Siap ada pakej lagi yG bernilai hanya rm35. Bertempat di Kuku Bar, Bangsar..korang boleh senang-senang je nak dapatkan servis terbaek dari Kuku Bar ni. Untuk maklumat lanjut korang boleh klik sini..peace.

pic di culik dari Kuku Bar


Maher Zain + Insya'Allah = Bahasa Melayu

Gengkey rasa Gengkey agak ketinggalan. Tapi takpe..Gengkey tetap nak kongsi dengan korang semua kalau-kalau ada yG tak tahu lagi lagu Insya'Allah yG di nyanyi kan oleh Maher Zain dalam versi Bahasa Melayu. Ya..Bahasa Melayu. Ini merupakan perancangan beliau bersempena dengan konsert beliau yG mendatang yG akan di adakan di Malaysia. Fenomena Maher Zain begitu kuat sehingga berulang kali di dengari di corong-corong radio. Jum layan lagu ni..peace.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...