Perjalanan ke Selatan Lebih Mudah

Korang semua pernah ke selatan tanah air..? Rugi lah korang kalau tak pernah ke selatan tanah air. Nama je rakyat Malaysia tapi tak pernah ke selatan tanah air..ahax. Gurau je. Jemput la datang ke selatan kerana markas BU juga berpangkalan di selatan tanah air. Paling selatan sekali iaitu Johor Bahru. Apa ada kat sana.? Macam-macam ada..hehe. Johor Bahru merupakan bandar yG paling hujung di Semenanjung Malaysia yG bersempadan dengan negara jiran iaitu Singapura. Membangunnya Johor Bahru dengan pesat adalah dengan kemasukan pengunjung dari Singapura yG suka membeli-belah di Johor Bahru kerana kadar tukaran yG agak rendah.

Tapi bukan itu yG Gengkey mahu cerita kan di sini. Kalau korang semua tengok berita kat tv3 semalam ke kelmarin..lupa pula bila. Pasti korang pernah dengar projek mega kerajaan yG diberi nama Terminal Bersepadu Selatan. Terminal ini menggantikan Hentian Puduraya yG di hentikan operasinya. Ok..meyh Gengkey ceritakan serba sedikit tentang Terminal Bersepadu Selatan (TBS) ni. Menurut yG di warwarkan kerajaan bahawa terminal ini dikusakan oleh teknologi terkini dan juga seakan terminal di lapangan terbang. 

pemandangan di waktu malam
Apa yG menarik.?? Terminal yG mempunyai keluasan 95000 meter persegi setinggi enam tingkat ini akan di lengkapi 150 ruangan teksi, 60 platform bas, 1000 ruangan parkir dan kawasan menunggu berhawa dingin. Nak lagi..?? TBS ini juga akan dihubungkan dengan rangkaian pengangkutan seperti Keretapi Tanah Melayu (KTM) Komuter, Express Rail Link (ERL) Transit dan Sistem Transit Aliran Ringan (LRT). Dan ianya juga di hubungkan melalui Lebuh Raya Sungai Besi (Besraya), Lebuh Raya Seremban di bahagian selatan dan juga Jalan Lingkaran Tengah II (MRRII) di bahagian timur. Projek yG menelan belanja RM570 juta ini akan mempunyai 19 kaunter tiket. Harap-harap takde ulat lagi la. Cukup-cukup la kan..nak tahu lagi jelas baek korang pergi tengok sendiri..hehe.

tempat menunggu di balai pelepasan utama
yG paling penting nya Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) ini sebenarnya bukan menggantikan operasi Hentian Puduraya 100% kerana terminal ini hanya menyediakan perkhidmatan bas ke selatan tanah air sahaja. Jadi yG ke selatan jelah dapat merasa terminal ni yerk. Bagi yG ke pantai timur anda jangan risau kerana kerajaan akan membangunkan Terminal Gombak untuk laluan ke sana. yG ke utara pula mungkin akan di bangunkan di Terminal Selayang. Bagaimanapun Hentian Puduraya tetap akan beroperasi setelah di naik taraf tetapi hanya di hadkan kepada bas di Kuala Lumpur sahaja. Banyak dah Gengkey kongsi dengan korang ni. Kalau nak tau lagi boleh usha www.tbsbts.com.my . peace..

No response to “Perjalanan ke Selatan Lebih Mudah”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...